HJÄLP!?

2011-05-29 @ 20:25:35

Jag märker att jag får mycket frågor kring HUR,VAR och VILKEN hjälp fick vi då vi hade våra missfall.
Därför känner jag att jag nog ska skriva ett helt inlägg kring detta.

Det är så här...
Ett missfall är helt normalt. Dock väldigt ledsamt och psykiskt påfrestande.
Men chansen att det blir flera missfall är mindre.
Om man fått 3 missfall är man berättigad utredning.
Om man orkar rent psykiskt ska man köra på, för dom flesta KAN det vara lättare att bli gravid efter ett missfall, då hormonerna efter en graviditet fortfarande spökar.

Utredningen görs på en gynekologisk mottagning.
I Sverige finns det ju flera, så där antar jag att man söker sig till gyn. mottagningen som är i ens län.
På Åland har vi bara en mottagning :-)

Där börjar dom utredningen med en vanlig gyn. undersökning VUL (vaginalt ultraljud).
Där kollar dom efter att din livmoder ser bra ut, inga skiljeväggar, cystor och dylikt.
Man går även igenom din och din mans bakgrunds historia.
Man får remiss på blodprover som skall tas.
Därav kromosom prover (ifall det är kromosom fel på fostret som gör att det ej vill stanna).
Jag begärde även att det skulle ta ett prov där man kan se om man visar positivt på autoimmuna antikroppar.
Har man positivt på autoimmuna proverna kan man ha större risk för missfall.

Sen fick vi även remiss för spermaprov.
En laparoskopi (titthålsoperation) gjordes på mig.
Man gjorde även en livmoderspolning.

Efter första besöket fick jag Progesteon tabletter utskrivna.
Dom flesta får dessa tabletter direkt, i.o.m. att dom ej är skadliga.
Dom hjälper till gulkroppen med östrogen tillskott. DVS. fostrets närings kedja till v. 9.

Efter ytterligare nått missfall fick jag utskrivet ASA   (blodförtunnande).
Det går mycket studier kring just ASA´s hjälp kring missfall.
Man tror att många tidiga missfall kan ha med microblodproppar att göra och då skulle ASA minska risken för det.

Efter ytterligare missfall kom jag själv med förslaget att testa kortison.
Det pågår även om detta mycket studier, kring missfall och kortison.

Det var efter kortisonet som vi lyckades.
(Dock vet jag inte om det var det eller om det var att jag bytt jobb (från 3 skift till kontors tider), att huset var färdig byggt och vi kunde flytta in efter att ha byggt och kämpat på i 1½ år.)
Men det gick vägen iallafall.

Dessa mediciner tog jag alltså då jag var gravid med Ebba:

Progresteron 400 mg
Disperin (ASA) 100 mg
Prednisolon 10 mg

Medicinerna började jag ta från och med ägglossningen fram till eventuellt plus på stickan.
Då jag fick plus på stickan fortsatte jag med med. progesteronet fram till v. 12 tror jag det var.
Disperiner till v. 24 cirka och Prednisolonet v. 20 med sakta nedtrappning.

Man skall också ta vitaminer med folsyra i.
Finns speciella för dom som planerar bli gravida eller är gravida.
Dom ska man helst äta 3 månader innan planerad graviditet.
Dessa minskar risken att fostret får ryggmärgsbrock.

OBS!!!!
Min informationen kan vara fel och detta är inget ni ska följa utan bara en vägledning för erat läkarbesök på gyn.
Så ni vet vad ni lite kan fråga om och vad det finns för mediciner att tillgå.
Tyvärr ska man själv ofta komma med lite förslag och veta lite.
Läkare har tyvärr väldigt dålig erfarenhet av just missfall, känns som dom inte läst på alls :-(

FRÅGOR PÅ DETTA???


Kommentarer
Postat av: Jessie

Varför åt du så hög dos Kortison?

2011-05-29 @ 20:59:48
Postat av: Cindy

Det är den dosen dom rekommenderar vid behandling för missfall. Läkare som forskat kring just missfall och kortisonets effekt testar en dos på 10 mg ?

2011-05-29 @ 21:18:32
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: anonym

Tack! Nu är det bara att vänta på 2 missfall till då :S Känns hopplöst när det inte ens vill bli plus...

2011-05-29 @ 21:41:40
Postat av: Cindy

Anonym: Ja tyvärr :-( Men hjälp att bli gravida får man efter 1 års försök. Så om ni förskt 1 år, trots att ni blev gravida en gång, så har ni rätt att utredas. Även infertilitets undersökningen görs på samma ställe, dvs. gyn. Lycka till, håller tummarna för er!

2011-05-29 @ 21:45:10
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: Linda

Det är så härligt att du är så öppen med er sorg och resa tills ert mirakel förgyllde ert liv. Det är så befriande med öppna och ärliga människor. Jag lovar att detta kan hjälpa många som är i samma svåra sits som ni var. Stor eloge till er!

2011-05-30 @ 11:03:40
URL: http://buslarson.blogg.se/
Postat av: Alexandra Eriksson

De är verkligen jätte modigt av dig att skriva om det här "tabu-ämne". Kommer säkert att hjälpa någon, om int annat så hjälper det andra runt om kring dig, att ha möjlighet att förstå.

Kram & lyckoönskningar till er

2011-12-13 @ 13:28:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0