Gardiner och babyskydd!

2010-10-04 @ 11:26:00

Köpte lite höstiga gardiner till matsalsfönstret i torsdag.
Tycker de va så härlig färg, mörklila.


Helgen ha varit väldigt trevlig.
Vi ha varit i Uppsala och Östervåla. Våra vänner ha köpt hus där.
Dom har det riktigt mysigt där och jag ser framemot att åka dit igen.

Idag är det bara mysdag hemma! En prommenad ska jag väl förstås måsta ta mig igenom.
Men annars tänker jag visa mig så lite som möjligt utanför dörren idag.

Nu har jag kokat bröstpumpen och napparna.
Bebis sängkläderna och spytrasor är i bykmaskinen...


Sen har jag en fråga till er mammor där ute.
Vad rekomenderar Ni:
Bilbarnstol i baksätet eller framsätet????
Vi har en Graco Akta med bas till.
Ska självklart koppla bort airbagen om vi har den framme.
Men jag e lite osäker var som är bäst att ha dom!?



♥Kram♥


Kommentarer
Postat av: Julia

Nu kör ju inte jag bil men utifrån vad andra sagt och vad jag själv tror så tycker jag baksätet. Är man två så kan ju alltid den ena sitta bak med barnet. Men när man är själv är det nog ganska skönt att ha dom fram! Fast jag känner nog ingen som har i framsätet trots att de inte har airbag. Och det finns ju sånadär speglar att köpa om man kör och barnet sitter bak :-) Och babyskyddet fungerar ju även utan bas så om man sätter basen bak kan man ju sätta själva babyskyddet fram om man tex är själv.

2010-10-04 @ 11:46:04
URL: http://julialindholm.blogg.se/
Postat av: Veronica

Hej Cindy, Baksätet är säkrare än fram. Och alltid bakåtvänd

2010-10-04 @ 11:54:10
Postat av: Cindy

Hej kussan :-) Ja så kan man ju göra. Ha basen bak och sätta framme dom gånger man är ensam. Kanske bäst att avinstallera airbagen ifall man vill ha framme och så har man annars bebis bak. Ove e rädd att jag ska krocka om jag har bebis bak. Du vet hålla på och kolla bak hela tiden istället för fram. Sen e de ju de där om man e ensam och bebis tappar tutten osv. men man kan ju alltid köra åt sidan. Gnugga huvudet :-D

2010-10-04 @ 11:55:12
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: Cindy

Veronica, ja absolut. Tror inte ens man kan ha våran framåtvänd.

2010-10-04 @ 11:59:04
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: Madde

Vi har också vår i baksätet, bakåtvänd. Vi köpte en sån spegel så att vi ska kunna se honom. Jag tror att det är lätt att bli distraherad om man skulle ha bebis fram.. Vi funderade på om vi skulle koppla ur airbagen och ha honom fram när C är borta, men det här är nog mycket bättre, och framförallt säkrare!

2010-10-04 @ 12:20:44
URL: http://www.wimsis.blogspot.com
Postat av: Jessie

Absolut utan tvekan baksätet! ^^ Dessutom stör dom koncentrationen MERA om du har bebisen i framsätet.



Blir han/hon hysterisk i baksätet så kör du åt sidan, i framsätet däremot är det lättare att bara börja gräva efter nappen osv osv. Jag har provat både och. A satt fram, S sitter bak.



Baksätet - mycket bättre (personligen) ^^



Kram på dig. Och btw, ni har köpt en super bra bilstol! Jag var otroligt nöjd med vår som S hade!

2010-10-04 @ 13:14:06
URL: http://iseeisee.blogg.se/
Postat av: Jonna

Det har inte fungerat att ha Ebba i baksätet eftersom hon hela tiden kastar tutten och sedan skriker efter den. Det är inte direkt säker körning att ständigt leta efter tutten på golvet, men hellre det än att stanna bilen var 3:e minut. Nu när hon är 1,5 år kan jag ha henne i baksätet, men jag får fortfarande stanna bilen ett par gånger när vi åker till stan, för att gå och hämta tutten. Med andra ord tror jag det beror på barnet vad som är fungerande.

2010-10-04 @ 13:14:21
Postat av: Kika

Vi har en likadan som vi hade bakåtvänd i baksätet, alltid säkrast och bäst för koncentrationen, spegel är ju också att rekommendera. Tutten har ju en förmåga att rymma då och då, men har man den i ett band med knäppe som man säter fast i kläderna så fångar man den enkelt!See you!

2010-10-04 @ 13:17:54
Postat av: Cindy

Tack alla mammor för era goda råd. Jag tror vi kommer att köra på att ha den bak och så ska jag köpa en sån där spegel + napphållare :-D

Om Bebis tappar nappen så kan den nog skrika ett tag också ;-) Funkar det absolut inte så kan man ju pröva fram då.



Tack igen...

Fler mammor med goda råd???



Kram

2010-10-04 @ 13:25:35
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: ramona

tjao...vi har den bak och har en sån där spegel, har funkat jätte bra.. visst har han tappat tutten o blivit arg, men har stannat till nån enstaka gång o fixat. se till att ha en extra napp tillhands att ge annars :)

2010-10-04 @ 13:30:31
Postat av: Annica

Man rekommenderar inte att ha bilbarnstolen framme om man har airbag.. FAST att man kopplat ur den. Vid en krock kan vad som helst hända och allt elektriskt kan ändå lösas ur.

Spegel bak är defenitivt att rekommendera.

Som du också skriver, skriker den.. så kan den säkert skrika tills du stannat vid vägkanten.. men visst, man blir lite stressad, MEN sätt bebis bak :-) Puss!!

2010-10-04 @ 13:31:24
URL: http://fameliasson.blogg.se/
Postat av: Pia

Jag håller med dom flesta andra, ALLTID BAK (ok, när mina barn är 15 år kan jag kanske rucka på det där "alltid" ;)

Ur krocksynpunkt så är det säkrare att barnet sitter bak, krockar du med fronten kan motorn skjutas bak mot kupén och därmed sätena, krockar du bakifrån ska andra bilen genom hela trunken för att nå bebis, förstår du hur jag menar?

Och det där med att koppla ur Airbag skulle jag inte riktigt lita på...

Jag har, vad jag kommer ihåg, aldrig behövt stanna för att leta napp, dels har mina barn bara haft napp när dom ska somna och ska dom sova i bilen så har jag satt "fast" tutten med att dra upp halshålet/halsskyddet ändå, tycker det ser obekvämt ut att ha tex jack-kragen in mellan dubbelhakorna så om tutten är på väg ut så har jackkragen tagit emot så den har "åkt in igen" och har den inte så har den ramlat ner i jackan så den är lätt att plocka upp.



Blir alltid nervös på folk som har sina barn fram, brukar aldrig säga nåt, d e ju deras egna val lixom...

2010-10-04 @ 14:01:12
Postat av: Alexandra

Jag tycker att barnet alltid skall sitta bak! Tror att körningen är säkrare då för att man inte kan hålla på och joxa med dem - som sagt, de tål att gråta en liten stund och man kan alltid köra åt sidan och är man två kan den ena sitta bak! Annica har också rätt i att även om man kopplar ur airbagen så finns det ingen garanti att de inte utvecklar sig vid en krock i alla fall!

Spegel är fantastiskt - vi tänkte köpa en svart och "stilren som sku vara snygg i bilen" men hittade bara en knallgul och grön med en apa ovanför och tur var väl det - Nick älskar den och skrattar nu till sin "kompis" varje gång han sätts i bilen!

2010-10-04 @ 15:20:57
Postat av: Lessa

Det är enligt alla krocktest säkrast att ha den bak. Spegel o napphållare ska väl funka susen!

2010-10-04 @ 16:00:04
URL: http://Www.perdidi.wordpress.com
Postat av: Mita

I baksätet, säkrast på många vis!

2010-10-04 @ 17:14:06
Postat av: Jane

Vi har vår i baksätet, men många gånger skulle jag önska att vi kunde ha den fram när hon är på kasst humör. Det är sååå frustrerande att sitta och köra med någon som är ledsen ledsen i baksätet. Men det kostar ju MULTUM att koppla bort airbag!

Vi fick råd att ABSOLUT INTE koppla ur airbagen med nyckel om vi hade en sån, utan att alltid koppla bort på verkstad så man vet med säkerhet att den är bortkopplad. Vilket kostar flera tusen kronor. DYRT!

Kan tänka mig att det är säkrare i baksätet men dock inget jag fått rekommenderat att man hellre ska ha i baksätet så jag tror det kvittar... ;)

KRAM

2010-10-04 @ 18:45:52
URL: http://lifeofjane.blogg.se/
Postat av: camilla D

Jag tycker helt klart baksätet. De är säkrast å sen prövade jag ha Wilmer fram i en bil som inte hade airbag å då kunde jag inte koncentrera mig på körningen.

2010-10-04 @ 19:52:26
Postat av: Pia

Tänkte säga d oxå att d e ju oftast så korta sträckor om man kör här på ön, och barnet gråter ju sällan ända från början utan kan börja sen o då e man oftast framme. :)

Åker man längre sträckor så kanske man e hela familjen med oxå.

Sen när barnet blir lite större så finns det ju som någon sa, en hel del grejer som man kan hänga upp som barnet kan titta på.



Ska man trösta ett barn som sitter fram så blir man med all säkerhet mer okoncentrerad än med ett skrikande barn bak som man inte kan göra nåt åt på momangen utan kanske måste stanna om du förstår hur jag menar... Inte läge med Imse vimse spindel under körning...



Vi fick rådet på Babyland att ha barnet i baksätet (5 år sen men jag tror d e samma rekommendationer nu) ända från spädis till minst 12-årsålder eller 140 cm. Dom sa oxå att vissa bilbarnstolar kan skymma sikten eller backspeglarna något om dom placeras i framsätet. Speciellt bilstolar med solskydd.



En sak till: att om man ska ha dom fram ändå så ska man ta bort hela lixom "påsen" och inte bara koppla ur airbagen för den utlöses tydligen med någon sorts sprängämne (låter värre än va d e, haha) och tester hade visat att vid ev. hetta/brand vid krock kan utlösa den ändå.



Finns ganska bra info om barn i bil på http://www.ntf.se/konsument/barnibil/

2010-10-04 @ 20:29:31
Postat av: Cindy

TACK ALLA FÖR ERA RÅD!!!!

Jätte skönt att få bekräftat att man tänkt rätt.

De blir i baksätet och såklart bakåtvänd. Ska och titta på spegel i morgon :-)



Tack igen. Känns riktigt bra.

Kram

2010-10-04 @ 21:19:18
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: Maggs

Jag vill ha koll så jag säger framsätet och bakåtvänd förstås.



Maggs

2010-10-05 @ 07:16:59
URL: http://karinmargareta.blogg.se/
Postat av: Susanna

Vi hade första bilstolen i framsätet. Tyckte d va skönt när man ofta åker ensam me barnet. Så d passa oss bra även då vi inte har airbag där. När vi bytte till nästa stol fick hon åka bak då den e så stor o skymde sikten så. Ps. vi hade en precis likadan stol =)

2010-10-05 @ 07:33:54
Postat av: Malin

Det beror på vad ni får för bebis Cindy, och hur ofta ni kör ensamma med henne/honom. Vi hade M fram, och där har han fått sitta kvar av gammal vana så vi satte lilla L i baksätet. Nu är jag så trött på det att jag snart byter plats på dem... Hon HATAR att åka bil och skriker så att hon blir blålila i baksätet. Det är så skönt då de sitter framme och man kan känna dem utan att behöva titta på dem. Man kan bara trycka in nappen och paja kinden, bak måste man ju stanna som sagt. Sen är det inte alla bebisar som är så som våra är/varit, skriker tills de spyr om man inte gör något. Lycka till med allt nu! P.S. Vi har inte airbag. BRA val av babyskydd =)

2010-10-05 @ 20:30:54
URL: http://melvins.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0