Orka bygga hus?

2010-08-23 @ 19:46:03

Många frågar hur f-n man orkar bygga ett hus själva med alla dess val det innebär. Dom flesta tycker ju "till och med" det är jobbigt trots att någon annan gör jobbet åt en, plus att de flesta val ingår i huset man köper.

Tyvärr har jag inte något klokt svar på frågan.
Men för oss var det nog att mannen är byggare och jag otroligt inrednings intresserad.
Jag älskar att åka runt, kolla runt på nätet osv. vad som finns.

Man kan nästan säga att alla val i huset från lister, kakel, lampor, ALLT är genomtänkt och noga valda.
Därför tror jag att vi nu så här i efterhand inte känner att vi ångrat oss.
Ska visa lite av de val vi gjort som vi är väldigt nöjda med och även ett val. Japp ett val, det ända jag kan känna att tusan, det kanske inte var det mest praktiska.
Vi ha ju ändå bott i huset nu i 7 månader så man borde ju hunnit känna sig för.

NÖJDA MED:
1) Matplatsen, stor och ljus


2) Köket, MÅNGA skåp och massor med bänkyta att jobba på:


Är även super nöjda med att vi tog svarta vitvaror. Fläckar från mat och fingeravtryck syns mycket mindre än på rostfria:


3) Fönsterlisterna, breda och vackra. Ramar in förstret så fint:


4) Taklisterna och spottarna i borstat stål:


5) Golvlisterna, även dom breda och vackra:


6) Egen designade fönsterbräder:


7) Den öppna vita trappan, mitt i huset:


8) Grovköket, med dom upphöjda tvätt/torktumlaren. Detta rum skulle förövrigt kunna varit större, men där sa ekonomin stop!


9) Extra tvrummet. Ove kan se på sitt och jag på mitt :-)


10) Favvo rummet, vardagsrummet:


11) Takhöjden på 2,80 på nedre våningen och 2,50 på övrevåningen är nått vi absolut INTE ångrar. Det ger huset en otrolig rymd och huset känns luftigt.

12) Badrummet nere. Älskar duschen. Helt klart värt alla pengar:


13) Naturstenarna i duschen:


MINDRE NÖJDA MED:
Det som inte var lika genomtänkt var de matta svarta klinkersen i hall och köket. Ser hela tiden skitiga ut och ALLT syns på dem. 


Sen kommer jag faktiskt inte på nått mera, inte Ove heller. Det kanske visar sig mera då vi får barn ;-)

Alla har vi ju oliks smak tack och lov, men jag bara älskar vårt hus.
Skriv gärna om det är något mer ni skulle vilja se eller veta hur vi gjort.


Måste också tacka alla för att ni blivit så duktiga på att kommentera. Uppmuntrar en att blogga mera.
Så tack tack alla!!!
♥Kram på er♥


Kommentarer
Postat av: Tove

WOW Cindy, vad fint det blivit! Wow.

2010-08-23 @ 20:08:18
Postat av: Jonna

Ni har verkligen ett fint hus! Jag lyckas nästan bli lite avundsjuk trots att jag själv bor i ett nytt hus :)

2010-08-23 @ 20:26:04
Postat av: Nickis

Otroligt fint hus!! Bra jobbat! :)

2010-08-23 @ 21:09:57
Postat av: vivi

så snyggt! Förvaringen i tvättstugan var smart! Lister och fönsterbrädern påminner om det som vi har i vårt Karlsonhus, duschen var ju jättesnygg med naturstenarna, ja allt är snyggt på sitt sätt! Grattis till ett jättefint hus, skönt att ni är nöjda! Tack för dom fina bilderna! kram Vivi soltorp

2010-08-23 @ 21:39:08
Postat av: Jill F-F

Otroligt fint har ni! Förstår att ni är nöjda:)

2010-08-23 @ 21:44:26
Postat av: Maggan

Fiiint, han är väldans duktig din karl. Jag ska också lägga in bilder bara jag får lite mer klart.



Kramis

2010-08-24 @ 07:33:53
URL: http://karinmargareta.blogg.se/
Postat av: Emy

Ni har det verkligen jättefint! Det märks att alla detaljer att noga utvalda. Jag märker redan nu flera saker som inte är så genomtänkta i vårt hus, eller rättare sagt sånt som vi inte haft en tanke på och byggarn har lagt dit vad han tycker... Men det blir nog bra det med till slut ;)

2010-08-24 @ 07:37:13
Postat av: Alexandra

Ni har det väldigt fint!

Och jag tror ni gjorde rätt som byggde hus först och skaffa barn sen :)

Valen är många och precis som ni vill man ju inte göra några hastbeslut i det hem man planerat bo i resten av sitt liv! Är ibland lite krångligt med en 3-4 månaders bebis på armen att tänka klart :)

Vi håller precis på att välja kakel och klinkers och badkar och braskamin nu - roligt men svårt!

Ja och så grovköket som vi inte blir kloka på, vill ha ordentligt med bänkyta för t.ex. en mangel men också upphöjda maskiner... Och vårt grovkök ser ungefär lika stort ut som ert så då förstår du att man inte kan ha både och om man vill ha lite skåp och lådor också! Har ni lådor eller skåp under era maskiner i grovköket förresten?

2010-08-24 @ 09:56:20
Postat av: Erika

Så fin dusch ni hade. Naturstenarna var jätte fina. Hur man orkar? Jag vet inte men man orkar helt enkelt.

2010-08-24 @ 11:58:08
URL: http://ikakansjalv.blogspot.com
Postat av: Cindy

Tove: tack tack :-)

Jonna: Ni har det sååå fint så inte berhöver du va avis.

Nickis: Tack :-)

Vivi: Tack, jo vi är jätte nöjda med tvättstugan, trots att den inte alls är stor så har vi rtt gott om förvaring.

Jill: Tack! Hoppas ni kommit i ordning i ert hus och att ni trivs.

Maggan: längtar efter bilder, ni har de ju för läckert.

Emy: ja man missar säkert en del, dels för att det går så fort. Vi hann ju fundera ganska många gånger innan vi kom dit så att säga :-) Men som du säger så blir det ju bra ändå. Ni kommer få det super fint och härligt att ni snart ska få flytta in.

Alexandra: Ja det kan jag ju säga. Det skulle INTE gått att ha barn då vi byggde. Då skulle det nog bara flyttat in en av oss. Det var tugnt periodvis ändå. Härligt att å välja kakel och sånt, men förstår även stressen och pressen. Bänken under tvätt/torktumlaren är skåp som Ove byggde om till lådor.

Erika: Tack, ni har också ett kanon snyggt hus.



Kram alla och tack igen för era lovord :-D

2010-08-24 @ 17:32:06
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: BellaViktoria

Hej!

Jättefint ert hus :)

Ville bara fråga om naturstenarna i duschen, exakt så har jag tänkt att jag vill ha de! Är det färdiga kakel eller bara stenar som sitter i ett nät? Vi funderar just hur vi skulle laga.. Och är de så skönt att stå och duscha på dem som man föreställer sej? Hur är de med rengöringen?

2010-09-04 @ 20:34:52
URL: http://vartforstahem.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0