Kakel i köket del 2

2009-11-29 @ 12:15:36
Jag är så glad för att ni kommer med tips och råd. Jag brukar annars veta precis vad jag vill ha och när jag inte gör det blir jag helt snurrig, får inte till det alls.

För er som inte hängt med är det så att jag varit helt villrådig vad gäller kökskakel. Vitt, grått, svart eller VAD? Vi har vita köksluckor, vita väggar, svart stenbänkskiva och svart kakelgolv.

Min tanke från början var att jag ville ha vit panel och sedan ett stavkakel i hörnet där spisen skall vara. Lite New England stil. Men Ove gillade inte alls tanken på panel *snyft*. Och det är ju hans som ska göra det så det lades ner ganska fort. Kan dock inte riktigt acceptera detta i min inrednings hjärna... drömmer fortfarande om hur snyggt detta skulle ha blivit *snyft igen*.

Nä det blir nog bra vad det typ än blir. Glasskiva som ni föreslagit, Jätte läckert men blir dyrt då vi har mycket hål och så. Ove gillar inte riktigt den idéen heller :-)

Så här har diskutionerna gått iallafall:

Monica skrev:Varför inte ett ljust sjögrönt kakel?
Det bryter mot det vita, men ger ändå ett ljust intryck..., och är vackert mot trä!
Bara ett förslag, kram, Monica

Kika

 skrev: Heja ove:-)Skämt åsido..men vitt å vitt passar liksom för bra ihop och vem vill ha en simhall i köket???Eller kanske sku va nåt det..:-)Håller med ovanstående..nån nyans i färg vore finast!Kram!

Jag
skrev: Jag tror det blir någon färg men vi får se.
Vi har vita luckor och svart stenbänk skiva, inget trä. Men låter inte helt fel. Men grön blir det inte... mannen gillar inte grönt :-/
Ni hör... inte lätt. Tack för era kommentarer :-) Kraam

Emilie Jansson  skrev : Hejsan Cindy!
Vad fint ert hus blir! :)
Ett tips till köket är ju att man behöver ju inte sätta kakel ;) Vi ska sätta en fondtapet istället och sedan glasskiva som skyddar tapeten. Då kanske du kan sätta en väldigt ljus med lite mönster i så blir ni båda nöjda :P
Lycka till!
Mvh Emilie

Jag skrev: Emmelie Tack :-) Har faktiskt tänkt tanken med glasskiva, men e inte det jätte dyrt? Hoppas du ser de här... Lycka till själva :-) Kram

Hanna  skrev : med tapet gör ju möjligheterna till färgval oändliga...så det kan ju vara värt! Dessutom lättare att byta om man vill gör om..:-)
Annars om det ska bli ett kakel och ni inte vill ha vitt så ta en färg ni båda gillar. Färg är trots allt lättare att lessna på! Jag gillar färg men använder det sällan till "fasta" partier. Där väljer jag hellre (tråkigt kanske??!!) ljusgrått är min favvo.
Glasskiva


Vad vi kommit fram till är att det troligtvis blir kakel i form av stavar (tror jag) och grått. Lite slött kan jag medge. Men vi hade typ liknande i förra huset och det kaklet bara älskade vi.
Man kan ju alltid pimpa upp med färger i form att gardiner, blommor och uppläggningsfat, dukar osv.

Så här såg gammla köket ut:


Detta kök var vi otroligt nöjda med.

Förresten den här duschblandare tror jag det blir från FM MATTSSON, helt vanlig med lite större munstycke:


Tack för ert engagemang :-)
♥Kram och njut av söndagen♥

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Vivi

Hej! Vi har vit pärlspont i hela köket och är såå nöjda och så blev det vitt mosaik lite större...kunde inte bestämma oss för någon färg. Den där duschen har vi med, i båda badrummen, den är så snygg! Lycka till!/Vivi

2009-11-29 @ 15:53:41
URL: http://[email protected]
Postat av: Carin

Vi har samma grundförutsättningar som ni, dvs. vitaluckor, svart granitskiva, sen grått klinker. Vi ska ha en vit glasmosaik, kolla här om du vill. http://salstatosee.blogspot.com/2009/09/koket.html

2009-11-29 @ 16:03:33
URL: http://www.salstatosee.com
Postat av: Cindy

Vivi: Riktigt snygg jooo.



Carin: Schyssta val ni gjort ;-) Vit/gråa kaklet var jätte fint....mycket att fundera på nu ;-)

2009-11-29 @ 16:32:52
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: Linda

Cindy, jag tycker också att ert gamla kök var mycket fint! jag blev så inspirerad av ert gamla hem redan!kram

2009-11-29 @ 19:01:41
URL: http://bloggplatsen.se/linda-j
Postat av: Cindy

Linda: Jo vi hade det nog väldigt bra där. Men mycket vill ha mer ;-) Hoppas allt är bra med er. Kram

2009-11-29 @ 20:51:12
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: Pia

Jag tycker att svart stavmosaik sku va snyggt till den svarta bänkskivan o allt d vita. Vill ni ha vitt kakel så tycker jag d ok oxå om man väljer en annan matt-het än d andra. Tex om d e jätteblanka köksskåp så e d snyggt med jättematta kakel eller mosaik. D bryter av fast d e samma färg.

2009-11-29 @ 22:04:08
Postat av: Cindy

Pia: Ja de kan va snyggt, men vi har rätt mycket svart redan, rädd att det skulle bli för mörkt. Vi har svart bänkskiva, svart golv och svarta vitvaror. Köksskåpen är matta vita väggarna likaså.Så det skulle isåfall va blanka vita som skulle passa bäst. Men nu tror jag vi nästan bestämt oss för nått grått :-) Tack för ditt råd.

2009-11-30 @ 06:52:29
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: Kika

grått blir nog super det..e jättenöjd med våra gråa stavar oxå men åndrar att vi inte valde en skarpare fog som skulle bryta av mera emellan..:-)

2009-11-30 @ 11:58:13
URL: http://junibacken.blogg.se/
Postat av: Cindy

Kika: ja just de ja, ni har grått kakel. Kan du inte lägga in någon bild på de ;-)

Stavar är snyggt :-)

2009-11-30 @ 13:11:37
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: Emilie Jansson

Hej igen!

Har haft jätte stressigt så har inte hunnit in på din blogg på ett tag :P

Glasskiva blir inte mycket dyrare än kakel. Men vi har bara ett hål som måste göras i skivan så det kanske är svårt att jämföra.

Hoppas det löser sig för er!

Kram

2009-12-06 @ 21:21:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0