Hjälp är så ledsen!

2008-10-18 @ 18:03:28
Vår älskling, kissen, Rolf är jätte sjuk. Vet inte vad vi ska göra, vi är så ledsna.

Det började natten till torsdag. Ove och jag vaknar av att Rolf har väldigt tugnt att andas. Vi tänder lampan och ser att han ligger med alla ben utstående. Han är förlamad. Han är helt medvetslös och väldigt anfådd.
Anfallet håller på ca. 5 min. Efter det är han anfådd och förlamad, men kommer mer och mera tillbaka.
Tillslut kan han gå, är anfådd, men bättre. Ligger sig att sova. Dagen efter åker vi till vetrinären.

Dom tar röntgen och lab. Röntgen ser inte bra ut. Dom ser en skugga över hjärtat och ena lungan. Kan vara vätska, kan vara cancer. Blodproverna vara alla bra utom muskelprovet, antyder ju lite på att det kan handla om hjärtat.
Får hjärtmedicin och vätskedrivande som vi började redan när vi kom hem.

Kvällen är toppen och vi alla myser i soffan, Rolf är ut några svängar men kommer ganska snabbt in igen för att vila.

Vaknar i morse kl.04.00 av att Rolf jamar till i fönstet (kommit utifrån) och han är helt förlamad. Har jätte tugnt att andas och är helt hysterisk.
Väntar 2 timmar och hoppas att även detta anfall skall gå över men det gör det inte. Åker in till vetrinären. Han hör att Rolf har väldigt mycke vätska i lungorna och i luftstrupen. Han ger därför Kortison.
Han tar också ett urin prov, det visar högt socker ( kan bero på stress har jag läst). Han skriver ut lite mera mediciner.
Nu har Rolf alltså i medicin väg: Hjärtmedicin, Antibiotika, Lugnande/smärtlindrande och antibiotika. Vi skulle sluta med vätskedrivande tyckte vetrinären.

Nu vädjar jag SNÄLLA VET NÅGON VAD SOM HÄNDER MED ROLF??????

Han är våran ögonsten och vi älskar honom som vårt barn. Vi kan bara inte avliva han, tänk om det är något botbart.
Vi kommer att avvakta tills i morgon och ta vårt beslut då. Han skall inte behöva leva förlamad.

Mitt hjärta är krossat

 

Kommentarer
Postat av: Cindy

Skulle det kunna handla om Diabetes neuropati? Någon som är vetrinär eller som har kunskaper om detta?????????

2008-10-18 @ 18:19:39
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: Charlotta

Hej!

Jag lider verkligen med er. Att se sitt älskade husdjur lida är fruktansvärt! Det du måste göra nu är att förlita er på veterinären. Blev han inte inskriven för observation? Hur gammal är katten? Lider den bara och om sjukdomen visar sig vara obotlig så är det snällast att låta honom somna in. Vi fick själva gå igenom detta med vår honkatt för ett år sedan. Hon var 11 år och fick cancer. Det var så sorgligt och hemskt att ta beslutet och jag kan fortfarande bli ledsen när jag tänker på detta. Om det skulle bli så i ert fall så råder jag er till att skaffa en ny katt direkt. Ingen kan ersätta den gamla, men ni kommer att älska den nya också. Jag lovar!

Kram //Charlotta.

2008-10-18 @ 19:08:09
URL: http://hemmaplaner.larssonslounge.se/
Postat av: Cindy

Tack för ditt svar. Nej alla kliniker stänger till helgen. Har varit till jour havande men han är inte där förutom då han behandlar.

Rolf är 5 år.

Vi kommer inte att låta honom lida länge till. Vi vaklar från det ena till det andra. Känns dock hopplöst. Du har rätt ingen kan ersätta Rolf, aldrig, men säkert skulle det lindra smärtan om man skulle skaffa en ny. Kan inte sluta gråta, vill ju att han ska ha det bra.

2008-10-18 @ 19:39:37
URL: http://projektbjorkbacken.blogg.se/
Postat av: ColonialEast

Nej vad jobbigt! Hoppas kissen mår bättre! Kram, Petra

2008-10-18 @ 19:44:14
URL: http://colonialeast.blogspot.com
Postat av: Petronella

Hej! Stackars Rolf och stackars er. Det är hemskt att se sitt djur lida, speciellt när man inte vet vad det är. Men det låter på din beskrivning som att det handlar om någon form av hjärtsvikt. Har ni inget större djursjukhus i närheten ni kan vända er till? Håller tummarna för Rolf och er. Stor kram Petronella

2008-10-18 @ 23:20:07
URL: http://pellanochorjanbyggerhus.blogspot.com
Postat av: Viveka på Humlebacken

Usch fy, tänker på er och håller tummarna!

2008-10-19 @ 00:35:52
URL: http://humlebacken.blogg.se/
Postat av: Andréa

Hej gumman! Jag hade min älskade Pyssen som hade problem med andningen flera år och dom hitta aldrig felet. Jag åkte med honom till Åbo där han röntgades och undersöktes. på Pyssen hittade man aldrig vad som var det egentliga felet. Alla veterinärer sa olika och han blev mycket fel medecinerad som gjorde att han vissa gånger blev sämre. Bla hjärtmedicinen.... Pyssen var 14 år när jag åkte in med honom lite nu och då, med stora andningssvårigheter och nästan medcetlöshet ibland. FRUKTANSVÄRT att se sin älskade lida så. Jag brukar säga att han var mitt livs stora kärlek bland både människor och djur. Vi var tvugna att låta honom gå. Inget mer lidande. Beslutet att ta bort sitt djur är det allra värsta. Hur vet man att man gör rätt? Efteråt funderar man på om man gjorde rätt. Vi måste helt enkelt lita till veterinären om det inte är en väldigt känslokall sådan som tycker att man ska ta bort djuret för minsta lilla.



För ett år sedan fick vår Älskade Lull lämna oss också, 3 år gammal pga att njurarna gav upp. Stor förlust och man undrar om man valde rätt även då.



Jag hoppas verkligen innerligt att din fina älsklingsRolf kryar på sig! Känner så med dig nu! Undrar hur det går för er. Far till Rosalie imorgon då, där har de väl bästa resurserna. De MÅSTE hitta felet!



Skriv snart och berätta hur det går! Kramar till dig gumman och pussa Roffe

2008-10-19 @ 19:59:12
URL: http://andreawebb.blogg.se/
Postat av: Rarra

åh nej cindy gumman vad ledsamt, det är hjärtskärande att se sin lilla gullis ha ont o man har ingen aning om vad det handlar om o vad man kan göra..

hoppas verkligen att dom hittar nåt fel så det går att bota...håller med andrea att Rosalie nog har dom bästa resurserna o erfarenheterna..och vid svåra fall brukar även djuren få stanna för observation efter stängning o ibland över natten ifall det behövs..



lycka till gulle, jag tänker på er o ring ifall du vill ha sällskap..puss puss

2008-10-19 @ 23:18:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0